Laat je poesje knippen... | Al het nieuws uit Maasdriel


Laat je poesje knippen...

  Column

Column door Robert Goesten, Michigan, U.S.A.

Het komt niet vaak voor dat een verliezer, of iemand die in het algemeen slecht presteert, op een erepodium terecht komt. Een winnaar verdient over het algemeen minstens de ‘eeuwige roem’ en verliezers mogen zich in de coulissen gaan zitten verbijten. Een keer per jaar staat de wereld echter op zijn kop en dat zal ook zo blijven als het aan de mensen achter de website ‘slechteslogans.nl’ ligt. Slogans bestaan in allerlei soorten en maten en in alle talen, maar deze website zoekt het hele jaar naar Nederlandstalige bedrijfsslogans in Nederland en Vlaanderen. En met succes. Het platform organiseerde de verkiezing voor de negende keer.

Het kwam dit jaar voor de eerste keer voor dat een slogan uit België de winst in de wacht sleepte. De afgelopen week kon iedereen via de site zijn stem uitbrengen op de tien genomineerde reclamekreten. Deze zijn niet altijd geschikt voor de wat meer fijnbesnaarden onder ons, maar dat mag de pret niet drukken. De winnaar over het jaar 2020 is: ‘Laat je poesje knippen voordat ze begint te wippen’ van dierenrechtenorganisatie Gaia, een actie die de sterilisatie van poezen bepleit. Op nummer 2 staat: ‘Oh, my goot’ (DRS, Dakgoot Renovatie Specialist). Op nummer 3: ‘Geef elkaar tijdens het winkelen de pruimte!’ (Lidl). Op 4: ‘Liefde maakt blind, maar je neus ruikt nog steeds een wind’ (Rennie). Op 5 staat: ‘De groenspecialist in hart en tuinieren,’ (Bomenbezorgd.nl). Op 6: ‘Waalzinnig je weer te zien!’ (Beleef Zaltbommel). Op 7: ‘The best worst of the world’ (Huls Droge Worst). Op 8. ‘Zing Vecht, Hak, Bid, Polijst, Lach en Bewonder,’ (Jan Reek natuursteen). Op 9: ‘Bedrukte dozen, blije gezichten!’ (D-BOX Verpakkingen). En op 10: ‘Met kaas uit de Jordaan ga je als een banaan’ (Kaaswinkel De Mannen van Kaas).

Typerend voor dit jaar waren de slogans die verwezen naar het coronajaar. Landelijk bekend was ‘Slimmer chillen = corona killen!!!’, maar tussen alle inzendingen zaten ook lokale leuzen die verwezen naar de lockdown en coronamaatregelen als afstand houden. Voorbeelden zijn ‘We will wok you through the lockdown,’ (JAMe Food) en ‘Schep een zwemband met anderhalve meter afstand,’ (Stichting Zwembaden Zwartewaterland). Verder was er: ‘Welkom bij Hemels, met afstand de gezelligste!’ (restaurant Hemels in Amersfoort) en ‘Geef elkaar geen hand… maar een cadeaubon of plant!’ (Koop Lokaal Rheden). Eerdere winnaars waren: ‘We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier 2018). “Van kop tot kont, worst in de mond,” (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem 2017) en uit 2013: ‘It’s de cock that makes the man,’ (Jan de Cock).

‘Waalzinnig je weer te zien,’ werd in juni gelanceerd om winkelen in de binnenstad van Zaltbommel te promoten. De winkeliers konden wel een steuntje in de rug gebruiken na de lockdown. Ze namen de nominatie sportief op. Een eerste plaats kregen ze niet, maar daar leek de slogan dan ook niet schunnig genoeg voor. De jury bestond uit tekstschrijvers, marketingspecialisten en een universitair hoofddocent bedrijfscommunicatie. Het is maar dat u het weet.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden