Ferrie Aalders en Martin van den Oord bij hun huizen aan de Ammerzodenseweg cq Haarstraat, waar structureel veel te hard wordt gereden.
Ferrie Aalders en Martin van den Oord bij hun huizen aan de Ammerzodenseweg cq Haarstraat, waar structureel veel te hard wordt gereden. (Foto: Loeki Bruinink)

Ammerzodenseweg is geen racecircuit

Er mag dan een chicane liggen, de Ammerzodenseweg/Haarstraat ter hoogte van Californië is geen racebaan. Toch zien veel weggebruikers dit traject als de aangewezen plaats om eens flink gas te geven. Met alle gevolgen van dien. Wieldoppen en soms zelfs complete auto’s vliegen naastgelegen tuinen in. Wat Buurtcomité Californië betreft, gaat de rem erop. Snelheidscontroles en drempels kunnen uitkomst bieden.

door Loeki Bruinink

Ammerzoden/Hedel - Bij het horen van de naam Californië denk je eerder aan de Verenigde Staten dan aan Hedel of Ammerzoden. Toch ligt het buurtschap met deze naam binnen de grenzen van Maasdriel. Hoewel de grenzen er vaag blijken te zijn: zowel de snelheidsgrenzen als de grens tussen Hedel en Ammerzoden en de grens tussen gemeentelijke en provinciale verantwoordelijkheden.

Ferrie Aalders (62) en Martin van den Oord (76) wonen schuin tegenover elkaar. Ze zijn lid van Buurtcomité Californië, dat bestaat uit bewoners van ruim twintig huizen op de grens tussen Ammerzoden en Hedel. Beide mannen wonen volgens de gemeenteborden binnen de bebouwde kom van Ammerzoden. Aalders woont echter aan de Ammerzodenseweg in Hedel, Van den Oord aan de Haarstraat in Ammerzoden. Met die verwarrende situatie valt te leven. “Je legt het gewoon even uit aan nieuwe bezoekers.” Waar de omwonenden niet mee willen leven is het roekeloze rijgedrag voor hun deur. “Regelmatig rijden automobilisten hier met meer dan 100 km/u het dorp in en uit. Terwijl op dit stuk maximaal 50 km/u is toegestaan.”

Verantwoordelijk
“Wegpiraten zijn het”, volgens Van den Oord, die zijn hele leven aan de Haarstraat woont. “Vooral jeugd en motorrijders houden zich niet aan de snelheidslimiet. Met name in de avond en nacht trappen ze het gaspedaal diep in.” Aalders heeft over deze ongewenste situatie regelmatig contact met politie, gemeente en provincie. Hij bracht de situatie gedetailleerd in kaart, op basis van resultaten van snelheidsmetingen. “Die liegen er niet om. De snelheidsgrenzen worden fors overschreden. Dat vraagt om ingrijpen. De gemeente doet niets en wijst naar de provincie als verantwoordelijke voor dit traject.” Ook het sluipverkeer is het buurtcomité een doorn in het oog. De rondweg die het centrum van Ammerzoden moet ontlasten, laten vele weggebruikers ongebruikt. “Terwijl die weg juist is bedoeld voor doorgaand verkeer." Waar ligt de oplossing? “Structurele snelheidscontroles en verkeersdrempels kunnen voor verlichting zorgen. Net als het stimuleren van het gebruik van de rondweg.” Buurman Ad Eliassen denkt aan een nog scherper aangesneden chicane.

Californië is geen vrijstaat. In samenwerking met gemeente, provincie en politie wil het buurtcomité dat de grenzen duidelijk zijn én gehandhaafd worden, voor ieders veiligheid en woongenot. Ze willen niet wachten tot het een keer echt goed misgaat. “We moeten hier het racecircuit opheffen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden