Bertus de Leeuw is als dj helemaal in zijn element. Met de DJ-Sponsorloop voor het goede doel biedt hij ook collega's een podium.
Bertus de Leeuw is als dj helemaal in zijn element. Met de DJ-Sponsorloop voor het goede doel biedt hij ook collega's een podium. (Foto: Jerry Loos)

Draaien vanuit huis voor Rode Kruis

“Nu we als dj’s aan huis zijn gekluisterd, kunnen we onze creativiteit op een andere manier inzetten. Laten we draaien voor een goed doel!” Mede geïnspireerd door 3FM Serious Request startte Bertus de Leeuw de landelijke DJ-Sponsorloop. Met een speciale website en facebookpagina biedt hij een podium aan dj’s, die hun gestreamde thuisoptreden laten sponsoren. De eerste paar honderd euro’s zijn al binnen. Het Rode Kruis is er blij mee.

door Loeki Bruinink

Kerkdriel - Het is een sympathieke actie: dj’s streamen hun optreden vanuit huis en laten zich daarvoor sponsoren. Het geld gaat via een speciale button op de website rechtstreeks naar het Rode Kruis. Fans kunnen de optredens via Facebook of Twitch live bijwonen. “Dj’s uit het hele land melden zich. Ze komen uit Groningen, Noord-Holland en Limburg”, vertelt De Leeuw. “Alleen DJ Michael en ik komen uit Kerkdriel. Wat dat betreft mogen nog wel meer dj’s uit de Bommelerwaard meedoen.” De bekendheid van de sponsorloop groeit. 3FM-radiopresentatoren Frank en Eva besteedden er al aandacht aan.

De Leeuw is in het dagelijks leven grafisch vormgever en fotograaf, met een eigen studio in hartje Kerkdriel. “Daarnaast draai ik een beetje als dj: een hobby. Meestal stream ik die optredens vanuit mijn studio. Soms draai ik op locatie.” Het woord 'hobby' dekt de lading nauwelijks. De Leeuw beschikt over professionele apparatuur en jarenlange ervaring. Met de DJ-Sponsorloop wil hij zowel een podium bieden voor beginnende dj’s als voor gevestigde namen.
“Zelf draai ik het liefst house en techno. Hoewel ik ook wel eens een uurtje heb gevuld met Drielse carnavalsmuziek”, bekent hij lachend. “DJ Michael draait juist Top 40 hits, Amizzle gaat voor Hip-Hop, terwijl Nyvek voor hardcore kiest. Zo krijg je veel variatie en voor elk publiek wat wils.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat je per gespeelde minuut werd gesponsord, maar dat werd technisch een moeilijk verhaal. Daarom kunnen mensen nu via onze website een bedrag doneren. Dat gaat rechtstreeks naar het Rode Kruis.” Deze organisatie, die hulp biedt aan mensen in nood, heeft laten weten blij te zijn met de actie van De Leeuw. “Eind april was er al ruim 800 euro binnen.”

“Als dj bepaal je een streefbedrag en moet je zelf voor voldoende sponsors zorgen. Daarvoor kun je je eigen netwerk inschakelen. Dat is voor sommigen nog even wennen. Maar anderen hebben de smaak te pakken. Zo haalde Noëlle de Hoog met haar optreden ruim acht keer meer op dan ze had verwacht!”

Dinsdag 30 juni is de laatste dag van de DJ-Sponsorloop. “Hopelijk hebben we dan een mooi eindbedrag bij elkaar gedraaid en is de intelligente lockdown ook ten einde.”

De Leeuw wil de lokale dj’s nog even wakker schudden: “Doe mee! Meld je aan op onze website. Daar staat ook verdere uitleg. Met je deelname steun je het Rode Kruis én krijg je tegelijkertijd meer exposure!”

www.dj-sponsorloop.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden