De bistro is dicht, maar zorgt wel voor lekkere verse koffie voor passerende wandelaars op de Rossumse dijk.
De bistro is dicht, maar zorgt wel voor lekkere verse koffie voor passerende wandelaars op de Rossumse dijk.

Coronacrisis wakkert wij-gevoel aan

Het meisje huppelt naast haar moeder over het houten bruggetje bij Fort Sint Andries. Tot ze ons in de verte ontwaart. Ze deinst terug: “Mama, mensen!” Het zijn rare tijden. Terwijl de helden in de zorg en de voedselketen overuren maken, trekt iedereen zich terug op zijn eigen eilandje. Toch blijkt de saamhorigheid groot. De sociale media geven een eigentijdse dimensie aan deze crisis.

door Loeki Bruinink

Rossum - Het coronavirus zet alles op zijn kop. Het openbare leven lijkt stil te staan. Houd minimaal 1,5 m afstand van anderen en blijf zo veel mogelijk thuis. Dat zijn de dwingende voorschriften. Al hebben we ons teruggetrokken in huis, de saamhorigheid blijkt groot. De sociale media geven een eigentijdse dimensie aan deze crisis. Ze halen de buitenwereld virusvrij dichtbij. Via Facebook spreken de burgemeesters ons bijvoorbeeld bemoedigend toe. Ze drukken ons op het hart de richtlijnen in acht te nemen. Hou afstand, zorg voor elkaar!

Eindexamenleerlingen van het Cambium College volgen vanuit de huiskamer lessen via Google Classroom. Het docententeam hoopt ze op deze manier toch klaar te stomen voor de eindexamens in mei. Ook ondernemers zetten social media in. Zo laat Landwinkel Overscharen via Facebook en Instagram weten dat je bestellingen telefonisch of digitaal moet doorgegeven. Bistro In Petto gebruikt dezelfde kanalen om door te geven dat je - zolang het is toegestaan - maaltijden kunt bestellen. De Read Shop in Kerkdriel bericht dat ze ‘in het kader van meer liefde in deze tijd’ zorgt voor een gratis postzegel op kaartjes naar eenzame ouderen of keiharde werkers.

Hoogbejaarden zijn veelal niet thuis in het gebruik van nieuwe media. Toch varen ook zij er wel bij. Sociale initiatieven, juist op hen gericht, duiken spontaan op. En dankzij de snelheid van social media verspreiden oproepen zich razendsnel. Neem Corona Hulp Maasdriel. Kristel van Hulst beheert de gelijknamige facebookpagina. Ze zag het aantal leden in no time groeien. De teller staat na een paar dagen al op 2.000! De leden willen ouderen en kwetsbaren op alle mogelijke manieren te helpen. Ze maken telefonisch een praatje, doen boodschappen, laten honden uit, bezorgen kaartjes en ga zo maar door. Een vrolijk facebookbericht van De Vaste Burcht laat zien dat de bewoners van het woonzorgcentrum een speciale brievenbus in elkaar hebben geknutseld voor oppeppost. Laat maar komen die tekeningen en kaartjes! En dat is nog maar een greep uit alle hartverwarmende acties en berichten.

De coronacrisis wakkert het wij-gevoel aan, ook in de Bommelerwaard. Met een sociale rol van de nieuwe media.

En na de coronacrisis?
Door het verplicht thuis blijven, hebben mensen meer tijd om naar hun kwetsbare dorpsgenoten om te zien. De leukste initiatieven schieten uit de grond. Er worden mondkapjes genaaid en kleurrijke bloemstukjes vinden hun weg naar woonzorgcentra. We helpen elkaar en maken ons sterk om het corona- en het eenzaamheidsvirus te bestrijden. We steken de ouderen een hart onder de riem met serenades in binnentuinen van zorgcentra, opbeurende gesprekjes via de telefoon en kaartjes en tekeningen via de post. Maar wat als de crisis voorbij is? Als iedereen weer buitenshuis aan het werk is en kinderen weer naar school gaan? Verwateren al die contacten dan weer?

Een mevrouw die gebruikmaakt van Corona Hulp Maasdriel verwoordde het mooi: “Als dit voorbij is, dan wordt alles weer gewoon, hè. Dan kletsen we niet meer zo aan de telefoon. Dat vind ik jammer.”

Meer berichten