Ariën van de Scheur en Nijs den Bogert in de gemeentewerf in Hedel. Hier zijn twee soorten zout opgeslagen. Droog zout en nat zout.
Ariën van de Scheur en Nijs den Bogert in de gemeentewerf in Hedel. Hier zijn twee soorten zout opgeslagen. Droog zout en nat zout.

'Iedere strooironde is weer anders'

"Het mooiste van het zout strooien?" Hovenier Nijs van den Bogert hoeft daarover niet lang na te denken. "Als ik in de polder rijd, niemand tegenkom en het sneeuwt en sneeuwt en sneeuwt."

door Loeki Bruinink

Hedel - Van den Bogerts hoveniersbedrijf in Hedel is een van de drie bedrijven die de gladheidsbestrijding in Maasdriel voor hun rekening nemen. Ook Aannemingsbedrijf Bosch uit Hedel en Van Herwijnen uit Kerkdriel rukken bij nacht en ontij uit om de wegen begaanbaar te maken. "Alle drie staan we er hetzelfde in: we gaan er helemaal voor. We willen geen ongelukken hebben op onze route."

Opzichter Ariën van de Scheur coördineert het strooien voor de gemeente. "We krijgen een seintje van de provincie Gelderland als gladheid wordt verwacht. Dankzij speciale voelers in en boven het asfalt kan zij nauwkeurige voorspellingen doen. Dat die apparatuur betrouwbaar is, bleek laatst nog. We werden gewaarschuwd dat het glad zou worden, terwijl op dat moment niets daarop wees. Toch bleek die waarschuwing terecht en zaten de mannen een half uur later op de strooiwagen. Je hebt als gemeente de keus of je wel of niet meegaat met de melding van de provincie, maar wij nemen geen risico."

Van den Bogert neemt met een bus en trekker de gladheidsbestrijding in Hedel voor zijn rekening. Beide voertuigen hebben een strooier en kunnen ook uitgerust worden met een schuiver. Bosch rijdt de strooiroutes in Ammerzoden, Well, Wellseind en Heerewaarden. Van Herwijnen strooit in Kerkdriel, Alem, Rossum en Hurwenen. Hun routes zijn door de gemeenteraad bepaald: de A-route betreft alleen hoofdwegen, de B-route neemt meer wegen mee.

Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt droog of nat zout gebruikt. "Het voordeel van nat strooien met een oplossing van zout en calcium, is dat het aan het wegdek blijft kleven en niet zo snel weggereden wordt door het verkeer", legt Van de Scheur uit. "We kunnen het zoutgehalte in water aanpassen tot maximaal 22 procent, afhankelijk van de temperatuur. Met droogzout strooien we preventief 8 g/m2. Bij ijzel of dichte sneeuw is dat 15 tot 20 g/m2." Per seizoen rijden ze dertig tot veertig keer uit. In Maasdriel is gemiddeld zo'n 8.000 kilo zout per strooironde nodig. Dat wordt bij de gemeentewerf in Hedel opgehaald. Van den Bogert laadt zo'n 1.800 kilo droog zout en 350 liter nat zout op de wagen. Zijn A-route is 96 kilometer lang, waarbij de Hedelse brug prioriteit heeft. Hoe lang hij over de route doet, is afhankelijk van weer en verkeer. "Of je in de spits rijdt met hevige sneeuwval of 's nachts preventief, dat is een groot verschil. Ik blijf me er trouwens over verbazen hoe weinig geduld medeweggebruikers kunnen opbrengen. Terwijl wij toch strooien voor hun veiligheid." Van den Bogert gaat op skivakantie deze winter. "Maar ik ben in staat om voortijdig terug te keren als er sneeuw wordt voorspelt. Al rijd je een strooironde 25 keer, ieder rondje is weer anders."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden