Rini van Houten naast een oorkonde die hij van de raad van elf van Kerkdriel ontving na tien jaar Het Carillon.
Rini van Houten naast een oorkonde die hij van de raad van elf van Kerkdriel ontving na tien jaar Het Carillon. (Foto: Jan Piels)

Oprichting van Het Carillon

In 1979 zag het Carillon het levenslicht. Nu, 40 jaar later, kijken we samen met Rini van Houten terug op de oprichting en de ontwikkeling van het weekblad. Van Houten stond samen met Johan Laheij aan de wieg van het Carillon en gaf het blad tot voor kort uit.

door Jan Piels

Op 1 juli 1978 begonnen Rini van Houten en Johan Laheij de drukkerij Printbest. "Ik kwam in 1977 in aanraking met de grafische wereld", weet Rini van Houten zich nog te herinneren. "Ik werkte toen bij een papiergroothandel. Daartegenover zat Drukkerij Schrover waarvoor ik drukwerk verkocht." Van Houten zag hoe het er in een drukkerij aan toe ging en wilde het ook zelf gaan doen. "Ik ben toen familiedrukwerk zoals trouw- en geboortekaarten gaan drukken." Johan Laheij drukte in die tijd op zijn slaapkamer het krantje voor de A&O, de plaatselijke supermarkt. De mannen kwamen met elkaar in contact, deelden dezelfde passie en besloten om te gaan samenwerken.

Printbest startte onder aan de dijk in de Paterstraat in Kerkdriel in een voormalige champignoncel. "In het begin maakten we in het weekend drukwerk in onze drukkerij. We hadden behoefte aan meer werk en daarom kwamen we op het idee om een weekblad te beginnen. Een krant geeft continu werk, op zijn minst een paar dagen in de week."

Naam
De allereerste editie van het Carillon kwam uit in 1979. Bij de eerste uitgave heette de krant overigens nog niet direct 'Het Carillon'. "De eerste uitgave had vraagtekens staan op de plek van de titel. In deze uitgave stond een prijsvraag voor de lezers om een naam te bedenken. Hierop kwamen flink wat reacties. Uit al deze inzendingen mocht toenmalig burgemeester Pannekoek een naam kiezen. In die tijd was er net een nieuw carillon geplaatst bij het oude gemeentehuis en de naam Het Carillon werd daarom ook als mogelijke naam ingestuurd. En voor deze naam koos Pannekoek uiteindelijk."

Vanaf de tweede editie konden de vraagtekens worden vervangen voor Het Carillon en had het weekblad een naam. Vanaf het begin draaide Het Carillon goed. Van Houten: "Je moet in het begin vertrouwen winnen en zorgen dat je in een behoefte voorziet.'' Wel kwamen vanaf het begin de stukken tekst en advertenties vrij vlot binnen. ''Negentig procent van wat we plaatsten was aangeleverd. In de beginjaren verzorgde Marjan Moes de redactie en daarna coryfee Mia van de Borg."

Technische ontwikkelingen
In de loop van de jaren veranderde er regelmatig wat aan de krant. "We drukten Het Carillon in het begin in het zwart met rood, later werd dat full colour. Je probeert het product steeds beter en aantrekkelijker te maken. De technische ontwikkelingen zijn ook erg belangrijk geweest. Zo werkte we eerst met een fotozetter in een donkere kamer en gingen we later naar een laserzetter. Toen de computer opkwam, dachten we dat we eerder klaar zouden zijn als we alles met de computer zouden maken. Maar dat bleek niet zo te zijn. Dan zijn er weer andere dingen die veel tijd kosten en je maakt van de meerdere mogelijkheden gebruik." Ontwikkelingen kwamen er vaak ook uit noodzaak. "Je werd ook wel steeds gedwongen om aan te passen. Je maakt een commercieel product en de concurrentie zit ook niet stil."

Uitbreiden
Ook de oplage steeg geleidelijk. De krant werd in het begin uitgebracht in de oude gemeente Maasdriel. Toen de gemeente Maasdriel in 1999 uitbreidde door herindeling, groeide Het Carillon mee. "Als wij het gemeentelijk nieuws wilden blijven plaatsen dan moesten we wel meegroeien." Later breidde Het Carillon nog verder uit. De oplage steeg met ongeveer 3.000 stuks naar 15.000 kranten per week toen ook werd uitgebreid naar de kern Zaltbommel. Uiteindelijk werd Het Carillon in heel de Bommelerwaard uitgegeven en kwam de totale oplage op zo'n 23.000 stuks te liggen. "Wat mij altijd is opgevallen in die 40 jaar, is dat hoe kleiner het verspreidingsgebied is , hoe aantrekkelijker een krant is voor de lezer. Mensen herkennen zich dan meer in de stukken. Commercieel gezien kun je het gewoon niet zo klein houden. De concurrentie werd met name in de laatste tien jaar ook steeds groter."

In al die jaren had het Carillon altijd haar eigen bezorgnet. "In de gemeente Zaltbommel hadden we de eerste jaren ook eigen bezorgers, later werd dit door een verspreider gedaan."

Inhoud
In de loop der jaren veranderde er ook regelmatig wat aan de inhoud. Dit kwam met name door de verschillende mensen die voor de krant werkten en hun stempel achterlieten.
"Als ik namen zou moeten noemen die belangrijk waren de afgelopen 40 jaar dan noem ik als eerste Johan Laheij, hij heeft zijn stempel op de krant gedrukt en zich ingezet voor de ontwikkeling van de krant. Als redactrice, mevrouw van der Borg. Verder Theo Leerintvelt, die jaren lang voor een groot deel de inhoud van de krant heeft bepaald en er ook verschillende eigen rubrieken op nahield. Wie ik zeker moet noemen is duizendpoot en vormgever van het blad Marjan Piels. In de laatste jaren was Gerrit Groeneveld ook erg belangrijk. Hij heeft het niveau van het blad omhoog gebracht. Op het gebied van de inhoud en layout was hij mijn sparringpartner. De pagina die hij vulde met zijn verhalen hadden altijd een originele insteek en verder zorgde hij altijd voor een prachtige foto erbij."

Toen Printbest in 2018 stopte met Het Carillon viel het Van Houten tegen dat in eerste instantie niemand het papieren archief van Het Carillon wilde overnemen. "Ik heb lang moeten leuren en uiteindelijk heb ik het bij De Persgroep kunnen onderbrengen." De Persgroep, nu DPG Media, is ook het bedrijf dat Het Carillon overnam. Dankzij het team van Printbest konden zij aan de slag met een krant die zijn sporen had verdiend.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden