Wat ontbreekt op dit plaatje? Precies, de sluisdeur. Het gevaarte met een gewicht van 110 ton wordt momenteel gerepareerd in Gorinchem.
Wat ontbreekt op dit plaatje? Precies, de sluisdeur. Het gevaarte met een gewicht van 110 ton wordt momenteel gerepareerd in Gorinchem.

Sluisdeur op pad voor reparatie

Automobilisten zijn er blij mee. Al wekenlang kunnen zij ongehinderd Sluis Sint Andries passeren. Voor de scheepvaart daarentegen is de sluis tussen Rossum en Heerewaarden gestremd. Een reparatie aan één van de sluisdeuren is de oorzaak. De deur, met een gewicht van 110 ton, wordt momenteel in Gorinchem gerepareerd. Een flinke klus.

door Loeki Bruinink

Heerewaarden/Rossum - Vooral op werkdagen staan er regelmatig lange wachtrijen voor Sluis Sint Andries. Als schepen gebruikmaken van de doorgang tussen de Waal en Maas, staan de auto's stil. Sinds 11 november blijven de slagbomen echter onafgebroken omhoog staan; het autoverkeer kan vrijelijk doorrijden. Voor schepen is de sluis tijdelijk buiten gebruik.

Aanvaring
Afgelopen mei heeft bij Sluis Sint Andries een aanvaring plaatsgevonden. Daardoor is één van de twee sluisdeuren beschadigd. Zo'n hefdeur bestaat uit twee delen die aan elkaar gekoppeld zijn. Door de aanvaring is zowel het onder- als het bovendeel beschadigd. Zo stonden de balken van de verstevigingsconstructie scheef en waren knooppunten kapot. Hierdoor kon de maximale schuthoogte - het grootste verschil in waterpeil tussen de Maas en de Waal - niet worden behaald.

Het gaat om de deur aan de Maaszijde. Deze wordt nu gerepareerd in de werkplaats van Mercon, een bedrijf in Gorinchem dat is gespecialiseerd in renovatie en onderhoud van bruggen en sluizen.

Het was een krachttoer om de kolossale sluisdeur van 110 ton daar te krijgen. Een drijvende bok heeft de losgekoppelde deur op een ponton gehesen, die hem daarna over het water naar Gorinchem heeft vervoerd. Daar worden de beschadigde delen vervangen en met lassen aan de bestaande constructie bevestigd. Een sluisdeur gaat in principe zo'n vijftig jaar mee. Wel is om de vijftien jaar groot onderhoud nodig om de deur goed te conserveren.

BAS-bericht
Rijkswaterstaat stelde via een zogenaamd BAS-bericht, Bericht Aan Scheepvaart op internet, belanghebbenden als schippers, verladers en bedrijven op de hoogte van de stremming. Zolang de deur in Sluis Sint Andries ontbreekt, is het scheepsverkeer aangewezen op een alternatieve vaarroute. Het Maas-Waalkanaal biedt voor veel schepen uitkomst.

Zoals het er nu naar uit ziet, komt de gerepareerde deur vandaag of morgen terug naar Sluis Sint Andries. Daarna zijn nog twee dagen ingeruimd voor het inhijsen, voor het aansluiten van de hijskabels en voor afstellen van de deur. Als alles volgens de planning verloopt, kan de scheepvaart vanaf aanstaande zaterdag weer gebruikmaken van de sluis.

De meeste automobilisten zullen dat vermoedelijk als slecht nieuws ervaren. Het betekent dat ze weer rekening moeten houden met regelmatig oponthoud tussen Rossum en Heerewaarden...

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden