De Hilversumse dirigent Corné Mooibroek komt voor KZM-Belcanto graag naar Zaltbommel. "Er wordt met volle overgave gezongen."
De Hilversumse dirigent Corné Mooibroek komt voor KZM-Belcanto graag naar Zaltbommel. "Er wordt met volle overgave gezongen."

Najaarsconcert door KZM-Belcanto

Onder de bezielende leiding van dirigent Corné Mooibroek geeft het gemengd koor Koninklijk Zaltbommels Mannenkoor-Belcanto, met koorleden uit de hele Bommelerwaard, op 23 november het jaarlijks najaarsconcert in de St. Martinuskerk. Op het repertoire staan het Gloria en het Magnificat van Antonio Vivaldi en het Oratoria de Noël van Camille Saint-Saëns. Mooie en toegankelijke muziek uit de vroeg-18e eeuwse Italiaanse barok en de Franse romantiek van de 19e eeuw.

door Mirjam Duijts-As

Bommelerwaard - Al bijna 20 jaar is de in Hilversum woonachtige Mooibroek als repetitor en dirigent verbonden aan het Bommelerwaardse koor. Elke maandagavond studeert hij met de vaste koorleden, en naarmate de concertdatum dichterbij komt ook met projectzangers, de koorwerken in.

Magisch
Mooibroek is pianist en dirigent en musicus in hart en nieren. Hij heeft muziek van kinds af aan meegekregen. "Als kind hoorde ik mijn moeder 's avonds zichzelf aan de piano begeleiden en liederen en aria's zingen, zoals Che Faro uit de Orfeo van Gluck. Toen ik een jaar of zeven was kwam ik zelf in aanraking met de piano. Ik weet nog dat ik gefascineerd was door twee tonen tegelijk te laten klinken, zoals de c en de e. Die samenklank van verschillende tonen heeft nog steeds iets magisch."

"Voor Belcanto kom ik heel graag naar Zaltbommel. Er heerst daar een goede sfeer en ik heb er een goede band met zowel de koorleden als met het koorbestuur. Op zijn tijd wordt er gelachen. Maar als het er op aan komt is men heel serieus, en wordt er met volle overgave gezongen."

Verantwoordelijkheid
Mooibroek vertelt dat een concert altijd geruime tijd van tevoren al begint door samen met het koorbestuur de muziek uit te zoeken. "Als we dan een bepaald stuk hebben uitgekozen moet ik beoordelen of het voor het koor geschikt is. Dat is een hele verantwoordelijkheid, want ik moet kunnen inschatten of het koor het stuk binnen een afgesproken tijd met succes kan uitvoeren."

Om wat grotere en moeilijkere werken te kunnen gaan zingen heeft het koor enige jaren geleden besloten om projectzangers te werven. Dat heeft heel positief gewerkt, met als gevolg een groei van het koor. Vooral grotere en bekende werken, zoals Die Schöpfung van Haydn, het Requiem van Mozart, het Weihnachts-oratorium van Bach of Messiah van Händel, doen het goed. Maar ook meer onbekende stukken zoals Die Sieben Letzte Worte van Haydn, de Petite Messe Solenelle van Rossini of een moderner werk als The Armed Man van Jenkins vinden veel weerklank.

"Als je goed luistert naar zulke muziek, kun je voelen dat die muziek groter is dan de individuele mens. Dat maakt je nederig. Niet alleen ten opzichte van de componist dat het geniale werk heeft geschreven, maar ook ten opzichte van diegene of datgene waardoor de componist geïnspireerd is geraakt. Eén van de mooiste dingen vind ik als ik het gevoel krijg dat het koor dit begrijpt en met enthousiasme de schoonheid en vreugde ervan weet over te brengen op het publiek. Ik hoop dan ook dat wij zaterdag 23 november in de Martinuskerk in Zaltbommel veel mensen blij kunnen maken en dat zijn genieten van de prachtige muziek."

Meer berichten