It's the economy, stupid!

Foto:

Door Jules Leerintveld

Met ons hele voetbalteam waren we op weg naar Engelen om daar een voetbalwedstrijd te spelen. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat we allemaal op de fiets waren. Anno 2019 zie ik dat niet zo snel gebeuren. Wij moesten wel, want het was eind 1973 en door de gevolgen van een oliecrisis stelde het kabinet-Den Uyl autoloze zondagen in om het olieverbruik te beperken. Dus zat er niet anders op dan met je voetbaltas op de pakkendrager naar Brabant te gaan. De autowegen door Alem, Driel, Velddriel en Hedel waren helemaal verlaten. Fietsend of wandelend had je de hele weg tot je beschikking (er waren in ons polderland nauwelijks fietspaden). Op de autoweg reed een boer op een paardenkoets, sommige kinderen waren aan het rolschaatsen. Het was op veel plekken stil, erg stil. Een schone idyllische stilte.

Vader Abraham maakte samen met Boer Koekoek, het markante boegbeeld en voorzitter van de Boerenpartij, een ludiek (protest)lied, genaamd 'Den Uyl is in den olie'. Er is niet veel fantasie voor nodig om te kunnen zeggen dat Boer Koekoek de eerste populist was, want in het liedje zingt hij behalve 'koekoek-koekoek' ook 'Stem nu maar op mij, dan word ik president, verlaag ik de benzineprijs met vijftig cent.' Met zo'n slogan zou je vandaag de dag onmiddellijk als een speer stijgen in de opiniepolls.

We zijn bijna vier decennia verder en opnieuw lijken er autoloze zondagen aan te komen, één van de vele ideeën om een uitweg te vinden uit de stikstofcrisis. Is zo'n maatregel politiek haalbaar? Het eerste verzet komt natuurlijk van 'Vroempartij' de VVD, bij monde van hun fractievoorzitter Klaas Dijkhoff. Waar verzet deze Houten Klaas zich niet tegen?

Helaas acht ik de kans dat dit idee wordt uitgevoerd kleiner dan dat Texel vol komt te staan met palmbomen. Als je politici vraagt om over het onderwerp uit te laten, zullen zij allerlei barrières opwerpen. Heeft het nut? Wat levert het op? Kan de politie dit controleren? Wat kost het economisch gezien? Oeverloze discussies door politici. Gedragspsychologen zullen zeggen dat dit ons gevoel van vrijheid aantast. Hele volksstammen willen per se één ding niet, en dat is dat iets of iemand onze vrijheid beknot.

Is het erg dat de economie een pasje op zijn plaats moet maken? Zet één autoloze zondag per maand mensen niet aan tot een dag van bezinning? Om eens dicht bij huis iets te doen? Zijn 52 koopzondagen per jaar niet idioot? Eén dag per maand 'slow' leven, zal in onze hectische maatschappij met zijn 24/7-economie alleen maar helend werken.

Valse romantiek? Misschien. Zou je echter kinderen vragen wat zij ervan denken, dan krijg je een heel rijtje voordelen te horen. Ontelbare ideeën wat je op zo'n dag allemaal zou kunnen doen. Kinderen denken in mogelijkheden en plaatsen mensen op de eerste plaats als ze ideeën bedenken. Volwassenen denken in belemmeringen, in economisch gewin of verlies. 'It's the economy, stupid!'

Meer berichten