Up to date

Door Jules Leerintveld

Ga ik wel met de tijd mee en ben ik wel bij de tijd? Soms vraag ik me dat af, maar vaak wil ik helemaal niet 'bij de tijd' zijn. Als je ongelukkig wilt zijn, moet je jezelf gaan vergelijken met een ander. Veel mensen vergelijken zich met anderen die een mooier huis, een betere baan, een dikkere bankrekening of een mooiere man of vrouw hebben. Weinig mensen vergelijken zichzelf met de Nederlanders die moeten leven van een uitkering, in de schuldhulpverlening zitten, chronisch ziek of depressief zijn. Nog minder mensen vergelijken hun leven en hun geluk met driekwart van de wereldbevolking die het veel slechter heeft dan wij. Van welke vergelijking wordt je gelukkig(er)?

Als je niet met alle social media meedoet wordt je soms meewarig aangekeken. Tegenwoordig bestaat instant geluk ook uit het aantal likes op Facebook. Via prijsvragen en reclameacties maken steeds meer bedrijven gebruik van Facebook. Je klikt op een uitnodigend omhooggestoken duim waarmee je aangeeft dat je dat bedrijf leuk vindt. Als een bedrijf mij vraagt om het eerst te 'liken' op Facebook, haak ik af. Dan ga ik nog liever tien keer naar een lokale ondernemer, dan dat ik één bestelling bij zo'n bedrijf plaats. Ander geluk bestaat uit het aantal netwerkvrienden op LinkedIn. Nog steeds krijg ik berichten van mensen die hun zakelijke netwerk via LinkedIn willen uitbreiden en mij een uitnodiging sturen om via dit medium contacten te onderhouden. Beetje moeilijk, want ik zit al vele jaren niet meer op dit netwerk.

Andere mensen verwarren vriendschap met de snelheid waarmee je WhatsApp berichten beantwoordt. Voor die laatsten heb ik een oplossing gevonden: gewoon dagen laten wachten voor je een onzinnig WhatsApp bericht beantwoordt óf gewoon blokkeren. Een ander sociaal medium is Twitter, een prachtig medium voor oververhitte politici die graag in 140 tekens hun boodschap rondkwetteren. Het is ook een schitterend uithangbord voor mediageile BN'ers. Een mix van aandacht willen, bevestiging zoeken en onmisbaar willen zijn. Ook de 'gewone man' wil via Twitter steeds meer volgers hebben om zijn eitje te leggen: wegleuteren en smeuïge berichten rondsturen. Heel wat jaren geleden schreef ik het volgende over 'bij de tijd' zijn.

Up to date
De 21e eeuw, tijdperk van techniek
communicatie bereikt een piek
ben je niet mobiel
dan ben je een meewarige ziel

Kennis en wetenschap zullen profiteren
dit vakgebied blijft fascineren
beidt meer kansen voor vrede
maar ook misbruik door mensen zonder rede

Randverschijnselen zijn er ook vele
niet ieder zal die veroordelen
meer virtuele contacten en meer consumeren
zal het ons welzijn inspireren?

Chatboxen en datingsites om lekker te zwammen
een nieuwe verslaving voor hele volksstammen
webpagina's en webcams, er is zoveel te zien
illusies of een andere werkelijkheid? Misschien

Velen willen alles zien en meemaken
om 'up-to-date' te zijn, dien je aan te haken
vierentwintig uur per dag zijn we online, want offline is gelijk aan ongeluk en pijn

Maar wie is er nog écht bereikbaar?

Meer berichten