Column: Koekenbakkers!

Door Louis van der Sangen

De laatste tijd rijd ik vaker over de grote weg. Het zijn voornamelijk korte stukken op de A2. En dan denk ik steeds meer en meer, wat zijn we toch gestoord bezig. Zo rijd je met 100 naar je bestemming. En in een oogwenk staat de hele handel stil en of sukkelt met een slakkengangetje de kilometerpaaltjes voorbij. Ik kan niet aan deze tijdrovende momenten wennen. Het zal mijn hobby nooit worden. En dan zie je nog zoveel van die koekenbakkers met een mobiel in de hand. Volgens mij zijn de boetes nog niet hoog genoeg. We zijn te lief in ons landje en te naïef om te denken dat we vaak onze eigen verantwoordelijkheid wel kunnen nemen. Zo zijn er wel meer voorbeelden.

Laatst, voordat ik de A2 naderde, kwam uit een zijweg zo'n haastige voor mij de weg op schieten. Ik moest even het rempedaal aantikken. Het leverde deze snelle gast niks op. Even later stond ik er naast bij de verkeerslichten. We kennen allemaal zulke situaties. Als iemand op deze manier zijn dag moet beginnen, dan wens ik die een dag met lange files toe. Gewoon om tot bezinning te laten komen. Even laten nadenken over de tijdwinst die schijnbaar te halen viel. En of de stress en irritaties bij andere medeweggebruikers het wel waard was.

En wat het gevolg is van het verbruik van de brandstof? Via het web lees je er van alles over. Alle wetenschappers geven na onderzoeken aan dat hogere snelheden veel extra brandstof verspilling is. De tijdwinst weegt niet op tegen de extra brandstofkosten. Ga je 90 of 120 rijden? Dat kan dan rond 40 procent verschil in verbruik veroorzaken. Met de huidige benzineprijzen is er reden genoeg om eens achter je oren te krabben. Reken maar eens uit op je smartphone, als je na een gejaagd ritje op je gemak aan de koffie zit. Maar zolang een kleine groep er enorm veel aan verdient en ook nog voor het zeggen heeft, zal hiertegen weinig gedaan worden.

Maar nu heeft de stikstof problematiek ook gevolgen voor duizenden geblokkeerde projecten. Projecten waar ook dezelfde kleine groep veel aan wil verdienen. Een duivels dilemma. En niet stiekem de spelregels aanpassen. En sjoemelen met de cijfers.

Volgens mij ook heel simpel op te lossen. De snelheid snel weer terug naar 100. Of nog liever 90, maar dan ook voor de vrachtauto's. Veel minder ongelukken. Minder stress. Gewoon op tijd van en naar huis gaan. Alleen de hulpdiensten hebben geen beperkingen. Alles wat harder rijd dan 100, meteen afrekenen, rijbewijs en de auto een week inleveren. En na drie keer altijd kwijt. Lik op stuk. Het lost meteen het file en het stikstof probleem op. We moeten maar eens een beetje meer normaal doen. Huftergedrag aanpakken. En niet alleen op de weg.

En nog even dit: Als de kalf verdronken is dempt men de put. Een helaas nog steeds toepasselijk spreekwoord. Ook nu weer met drama van de advocaat afgelopen week. Grote woorden in de politiek. Eerst maar eens zien. Denk wel dat je bij elk pilletje, spuit, snuif en of hijs van welk verboden verdovende middel dan ook, jij indirect medeverantwoordelijk bent. Je ondersteunt de ondermijning en bent indirect verantwoordelijke voor alle geweldsdelicten die gepaard gaan met de drugcriminaliteit. Een miljardenbusiness zeggen ze. Hoe dan? En ik ken voor zo ver ik weet niemand die deze troep gebruikt.

Meer berichten