Foto:

Hurnse promoot vrouwenvoetbal

Wanda van Wijnen (28) is verknocht aan voetbal. Net als haar vader en haar broer. Op zesjarige leeftijd dribbelde ze al op de Rossumse voetbalvelden, als het enige meisje in een jongensteam. Nu speelt ze in het eerste dameselftal van HRC'14. In die tussentijd is veel veranderd voor vrouwen in het voetbal. Maar nog niet genoeg, wat Van Wijnen betreft. Sinds 1 november is de Hurnse in dienst van de KNVB, als Marketeer Meiden & Vrouwenvoetbal. Zo wil ze deelname van vrouwen aan haar favoriete sport stimuleren.

door Loeki Bruinink

Hurwenen - Vond Van Wijnen het zelf een probleem, dat ze als voetballend meisje alleen maar jongens als teamgenoot had? "Absoluut niet. Ik wilde gewoon voetballen en had daar samen met mijn vriendjes veel plezier in. Toen er een meisjesteam kwam, dacht ik: mij niet gezien, ik wilde bij de jongens blijven. Die waren lekker fanatiek." Maar waar die jongens na afloop een kleedruimte tot hun beschikking hadden, moest Van Wijnen het vaak doen met een ballenhok. "Aparte voorzieningen voor vrouwen waren er toen nog niet."

Verbeterd
Die situatie is al verbeterd. Hingen de vrouwen er eerst maar zo'n beetje bij, dat is nu bij veel clubs veranderd. Het niveau van het damesvoetbal én van de voorzieningen is gestegen. In Hurwenen wordt vrouwenvoetbal al sinds jaar en dag breed gesteund. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Het eerste dameselftal speelt al jaren mee in de hoogste klasse. Als nummer 10, aanvallend middenvelder, voelt Van Wijnen zich er helemaal thuis. "Ik ben zelfs de speelster die het langst meedraait in het eerste."

De Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond had Van Wijnen als jeugdspeler al in het vizier. Ze werd gevraagd voor diverse KNVB-teams en kwam daar tot mooie prestaties. Sinds 1 november van dit jaar doet de KNVB weer een beroep op haar talenten. Nu als marketeer. Want Van Wijnen deed na de opleiding commerciële economie ervaring op in diverse marketingfuncties, onder andere bij Bol.com. Nu kan ze die combineren met haar liefde voor de sport. "Ik wil een bijdrage leveren aan de groei van voetbal en me daarbij focussen op meiden en vrouwen."

Boost
Van Wijnen ziet genoeg mogelijkheden om het vrouwenvoetbal een boost te geven. "Dat de Oranje Leeuwinnen het zo goed hebben gedaan, in aanloop naar het WK, is fantastisch. Jonge meisjes kunnen nu een voorbeeld nemen aan de speelsters van het nationale dameselftal. We spelen daar als KNVB natuurlijk op in, zeker ook rond het WK deze zomer. We zoeken ook naar nieuwe speelvormen die beter aansluiten bij de wensen van vrouwen. De 7x7-competitie wint bijvoorbeeld terrein. Je hebt daarvoor minder speelsters nodig en je bepaalt zelf hoe vaak je speelt. Je krijgt ook minder snel blessures, omdat je op een half veld speelt en slidings niet zijn toegestaan. Deze vorm is overigens ook geschikt voor mannen. Er is een interessante discussie gaande binnen de KNVB. Moet jongens- en meisjesvoetbal gescheiden blijven? Of kun je mixen en bepaalt je niveau in welk team je speelt?"

Van Wijnen zal, nu als Marketeer Meiden & Vrouwenvoetbal, ongetwijfeld weer voor de KNVB weten te scoren. "En in het gunstigste geval is er in de toekomst geen extra aandacht voor vrouwen meer nodig."

Meer berichten