Logo carillon.nl


De koppositie is voor Zuilichemmer Van Versendaal. Met aandacht voor de veiligheid en gezond verstand rijdt hij naar de titel.
De koppositie is voor Zuilichemmer Van Versendaal. Met aandacht voor de veiligheid en gezond verstand rijdt hij naar de titel.

Met vette PK's naar de titel!

Automonteur én -racer David van Versendaal (31) is Nederlands kampioen Super Sportklasse. Misschien komen de genen van het sleutelen een beetje uit de familie, maar het autosportvirus is aan komen waaien. Medicijnen zijn niet nodig, want David van Versendaal heeft er geen last van. Hij was autocrosser in zijn jonge tienerjaren en stapte zeven jaar geleden over naar het autoracen. Dromen van Formule 1 is zinloos, maar kijken is ook leuk. Net als af en toe meehelpen bij een raceteam tijdens endurance races.

door Jetty Duister

Zuilichem - Vanaf zijn vierde jaar liep hij in een raceoverall, zat op de skelter en reed ermee alsof hij de snelste bolide bezat. Als mbo'er koos Van Versendaal voor autotechniek. En als beroep? "Ik ben vanaf 2007 werkzaam bij Jan van Veen Auto's als automonteur. Of ja, eigenlijk heet het tegenwoordig diagnose technicus. Dat komt natuurlijk door alle veranderingen in de auto's van nu. Toen ik een jaartje of achttien was ben ik gaan autocrossen. Jan van Veen had altijd wel een auto staan waar hij niet veel mee deed. Met een gewone VW Golf 2 nam ik deel aan clubcrossen en wedstrijden georganiseerd door de KNAF. In de standaardklasse 1800-2000 cc behaalde ik wel podiumplekken, maar NK titels waren er niet."

Sloopauto versus dure PK's
De drive om te winnen in het autocrossen was er echt. Dat Van Versendaal hobbymatig rond reed had een andere oorzaak. "Om te kunnen winnen, moet de strijd gelijkwaardig zijn. Dat was toen in het crossen niet. Ik reed met een sloopauto rond, die het overigens prima deed. Sommige autobedrijven sponsorden kostbare auto's. Er waren geen duidelijke regels in die zin en dan valt er geen eer te behalen. De uitdaging was na vier jaar weg. In die tijd ging ik al wel eens op het circuit kijken." Van Versendaal verlegde zijn focus van klei en zand naar asfalt. Aan zijn oom, Meeuw Stout uit Werkendam, die de oudere autotechniek als geen ander beheerst, heeft hij veel aan te danken. Het is een kick om samen de boel aan de gang houden. Voor het crossen kon je een licentie aanvragen en rijden. Bij racen is dat anders. "Op circuit moet je een aantal dagen trainen voor je examen mag doen. Examinatoren beoordelen je totale rijstijl. Als je slaagt heb je een racelicentie. Ik heb zelfs een Europese licentie zodat ik ook buiten de Benelux kan rijden."

Snelheidslimieten op circuit
We tekenen 2011, het jaar dat Van Versendaal in contact komt met het Dutch National Racing Team (DNRT). Deze organisatie zet wedstrijden op in verschillende klassen en verbindt daar een kampioenschap aan. Geen 'echte' Nederlandse titel, omdat de wedstrijden niet onder de officiële FIA vlag van de autosportbond vallen. "Iedereen die wil racen, dat veilig en redelijk betaalbaar wil doen, kan terecht bij DNRT evenementen. Je kunt deelnemen aan de A-evenementen, vergelijkbaar met FIA-wedstrijden en B-events, waar ik in rijd. Hoewel het dan nog steeds om een hobby gaat, is het toch een stapje hoger dan dat. Zeker als het gaat over de mate van professionaliteit. Alle eisen, regels, de keuringen en strenge veiligheidsnormen, gelden voor iedereen. Je begint altijd in de Toerklasse. In 2014 won ik het eindklassement."

De organisatie heeft als het ware snelheidslimieten ingesteld. Wie in een bepaalde klasse te snelle rondetijden laat klokken, moet overstappen naar een volgende klasse. Van Versendaal sprintte al rap van de beginnersklasse naar de Sportklasse en daarna naar de hoogste: Super Sport. "In de beginjaren reed ik in een straatauto, de Golf 3 GTI – 2 liter, 16 klepper, waar we wat aan gedaan hebben." Als leek wil je natuurlijk weten wat dat dan is. Versnellingsbak en onderstel veranderen, schokdempers stellen, auto lager zetten, juiste bandenspanning, profiel keuzes maken; zijn wat voorbeelden waardoor het een echte raceauto wordt. "Mijn kennis en ervaring komen dan goed van pas. Ik kan goed verwoorden wat er beter kan en oplossingsgericht denken. Per circuit en wedstrijd kan de afstelling verschillen. Ik schrijf dat allemaal op in een boek zodat ik het altijd terug kan vinden. Beetje old school, dat klopt. " Nog geen data-analyses, maar wat niet is, kan nog komen. Of dat nodig is? Drie jaar geleden werd de Golf 3 GTI omgebouwd voor de Sportklasse en voorzien van een 1800 turbomotor. Het onderstel moest aangepast worden aan het nieuwe vermogen. "Mijn rondetijden waren te 'hard' ten opzichte van de concurrentie. Om de competitie gelijkwaardig en veilig te houden, moest ik halverwege het seizoen promoveren naar de Super Sportklasse. Best lastig racen tegen Porsches of BMW V8. Daarom is er voor die auto's sinds 2016 een andere klasse. Na een vijfde en vierde plek, ben ik dit jaar kampioen geworden!"

'Verstappen-effect'
Om de titel op te kunnen eisen moest Van Versendaal veertien races rijden op de circuits van Zolder, Assen en Zandvoort. Op zijn favoriete circuit Spa Franchorchamp werd dit jaar niet gereden. Zandvoort is met haar hoogteverschillen en de duinen een prima tweede. En dat autorennen met een vriendengroep op het Engelse Brands Hatch spectaculair is, zullen de kenners snappen. "Gemiddeld racen er veertig auto's in mijn klasse en de belangstelling is groeiende. Volgens mij is dat het 'Verstappen-effect'. Ik ben fan van Max en heb hem een aantal keer ontmoet toen hij nog Formule 3 reed. Komend seizoen blijf ik de Golf rijden en misschien is deelname aan A-evenementen haalbaar. De kosten zijn hoog, maar als ik samen met mijn oom veel zelf doe, helpt dat. Natuurlijk hoop ik op mijn trouwe sponsors Jan van Veen Auto's, Arie van Tuyl – glasrecycling en Profile Tyre Center Nout. De support van mijn vriendin en werkgever heb ik in ieder geval." Onder de klep van de Golf ontwikkelt MD (Meeuw en David) Racing een racemonster. De concurrentie is gewaarschuwd!

Meer berichten