Logo carillon.nl


Locatiemanager Desirée Hobbelen (in de deuropening) en zes medewerkers van het Zonnelied bij 'de keet'.Foto: Alie Bakkenes
Locatiemanager Desirée Hobbelen (in de deuropening) en zes medewerkers van het Zonnelied bij 'de keet'.Foto: Alie Bakkenes

Meet en greet in de keet

Van de medewerker huishoudelijk dienst tot de teammanger en de geestelijke verzorging, iedereen binnen woon-zorgcentrum 'Het Zonnelied' in Ammerzoden weet het inmiddels: elke dag moet voor iedereen zo fijn mogelijk zijn. Voor alle bewoners, maar ook voor de medewerkers en de vele vrijwilligers. Maar wat is dat nu: zo fijn mogelijk? Om daarachter te komen gaan medewerkers en vrijwilligers met elkaar in gesprek. En nu eens niet in een kantoor met een bureau of een zaal met een beamer, maar in een bouwkeet bij de voordeur. Meet en greet in de keet, om elkaar te leren kennen en van elkaars verhalen te leren.

door Alie Bakkenes

Ammerzoden - De bouwkeet voor de ingang van het Zonnelied staat er ongeveer één keer per maand tot september en iedereen kan binnenlopen zonder afspraak. Met zes of zeven personen per keer, want dan is de keet vol. Er is behoefte aan, want als Het Carillon aanwezig is en de deur open gaat komen de medewerkers gestaag binnen. Een medewerker van de huishoudelijke dienst, een logopediste, een verpleegkundige, een gastvrouw, zeven vrouwen van verschillende afdelingen en met verschillende functies. Eén van hen heeft zich op verzoek in laten plannen omdat ze graag 'op gesprek wilde in de keet'. Locatiemanager Desirée Hobbelen is daar blij om: "De mensen willen graag komen en ik wil graag horen wat het voor hen betekent om iedere dag zo fijn mogelijk te maken. Twee vliegen in een klap dus." Deze keer gaat het om een communicatieprobleem tussen medewerkers van de huishoudelijke dienst en de verzorgenden opde afdeling. "Maar een andere keer gaat het over over de vraag hoe je het beste kunt samenwerken met vrijwilligers of de flexwerkers, of over het basisrooster", vertelt Hobbelen. "Wat ik iedere keer hoor is dat mensen graag willen samenwerken, maar dat dit om allerlei redenen toch misgaat. Daarom moeten we een beetje uit de hokjes en van de gebaande paden. De problemen hier in de keet bespreekbaar maken is volgens mij een goede eerste stap."

Iets geks
Hobbelen geeft sinds januari leiding aan woon-zorgcentrum Het Zonnelied, daarvoor deed ze hetzelfde voor BrabantZorg in Veghel. Hobbelen is van de 'gekke ideeën'. "Ik houd van aparte dingen. We zitten al genoeg in een kantoor te overleggen, belangrijke gesprekken voer ik graag op een andere manier." Zo ging Hobbelen al eens met medewerkers wandelen in het bos of fietsen op een tandem. Ook voor het Zonnelied zocht ze naar een aparte manier om met elkaar in gesprek te komen. In februari organiseerde zij een eerste bijeenkomst rondom het thema 'elke dag zo fijn mogelijk'. Toen zat het hele restaurant vol medewerkers en vrijwilligers. Hobbelen: "Het Zonnelied is best groot, er wonen en werken veel mensen die samen heel veel ideeën hebben. Daar wilde ik kennis mee maken en met hen in gesprek, maar dan niet op de normale manier, ik zocht iets geks." Samen met Teun Laurensen, die verantwoordelijk is voor de horeca en facilitaire zaken van het Zonnelied, bedacht ze de keet bij de ingang. Een bouwkeet is volgens Hobbelen net een klein huisje. Het heeft zelfs een keukentje. Je kunt er met een klein groepje overleggen. Niet teveel, maar ook niet te weinig mensen. "En behalve als ik met vakantie ben, ben ik er iedere keer zelf ook", vertelt Hobbelen. "Ik wil namelijk erg graag weten hoe het met iedereen gaat. Dat is toch lastiger te ontdekken in een grote zaal vol mensen."

Hugo Borst
De ouderenzorg in het hele land staat behoorlijk onder druk. Er wordt geschreven en gesproken over vergrijzing, langer thuis wonen, mensen die steeds ouder worden, tijdsdruk en geldgebrek. Bijna iedereen kent 'Ma', de columns en het boek van Hugo Borst, die schrijft en vertelt over zijn moeder die met alzheimer is opgenomen in een verpleeghuis. Hoewel Borst met liefde schrijft over zijn moeder en de zorg, vindt hij, net als vele anderen, dat veel dingen beter kunnen. Ook in het nieuws over ouderenzorg ligt de nadruk meestal op wat er niet goed gaat, terwijl ook veel dingen goed gaan en honderden medewerkers en vrijwilligers met compassie en hart voor ouderen zorg verlenen.

Ook bij BrabantZorg kennen ze de problemen, maar ook veel mooie voorbeelden. Locatiemanager Hobbelen is van mening dat problemen, maar ook de oplossingen, regelmatig in een klein hoekje zitten. Sommige zaken lijken volgens haar onbelangrijk en worden, vaak ook door gebrek aan tijd, nooit of niet goed, op de afdeling besproken. Na verloop van tijd kan het dan de bron van veel ergernis blijken.

Klein hoekje
Het uitgangspunt 'elke dag zo fijn mogelijk' geeft ook meteen aan dat niet alles altijd kan. "Zo fijn mogelijk is niet voor iedereen perfect", weet Hobbelen. "Ook niet iedereen zal altijd tevreden zijn, dat houden we altijd. Maar ons best doen om het zo fijn mogelijk te maken en daar ook over na te denken, is wat we op zijn minst kunnen doen." Volgens haar zitten de problemen vaak in een klein hoekje; kleine kwesties waar je locatiemanager nooit van hoort. Hobbelen: "Daarvoor is de keet dus bedoeld, dat je met een probleem wat heel klein lijkt, maar in de praktijk stoort, rustig ergens terecht kunt om het te bespreken en daarna te veranderen."

In de keet kan alles worden besproken: vooruitgang, knelpunten of een mooi verhaal wat best eens verteld mag worden. Voor BrabantZorg is Het Zonnelied een 'pilot' die misschien ook op meerdere plaatsen wordt ingezet. Voorlopig staat hij alleen nog voor de deur van Het Zonnelied en wel op 9 en 30 juli van 12.00 tot 13.00 uur, op 16 augustus van 10.30 tot 11.30 uur en op 10 september van 12.00 tot 13.00 uur.

Reageer als eerste
Meer berichten
 


Shopbox