Logo carillon.nl


Marcel gaat op de KTM in Assen rijden. Ilja is er voor de broodnodige support.
Marcel gaat op de KTM in Assen rijden. Ilja is er voor de broodnodige support. (Foto: Jetty Duister)

Voor de grap TT Assen rijden

De telefoon blijft zoemen en de deurbel rinkelen. De zaken gaan goed bij Zuurbier Motoren en Scooters. Afwisselend nemen Marcel en Ilja daarom plaats aan de spreektafel midden in de winkel. Dat we te maken hebben met twee motorsportfanaten wordt snel duidelijk. Ze spreken met passie over motoren, racen, hun werk en het ondernemerschap. Volgende week zijn ze, net als bij hun eerste ontmoeting, samen op het TT- circuit van Assen te vinden.

door Jetty Duister

Bruchem - Marcel Zuurbier is een Noord-Hollander. "Vanwege de liefde en de zaak woon ik nu acht jaar in deze regio. Samen begonnen we in Gameren met vooral scooters en zitten nu al weer drie jaar in Bruchem met steeds meer motoren in de winkel en een werkplaats. Het 'motorvirus' kreeg ik van mijn vader. Die zat als hobbymonteur jaren in motorsport. Zijn hoogtepunt was sleutelen bij wegracer Koos van Leijen. Met een jaartje of vijf was ik al te vinden op de circuits." Niet vreemd dus dat Marcel 'besmet' raakte. Hij koos voor de opleiding motorfiets technicus. Een inkoppertje, want thuis werd er al heel wat afgesleuteld aan de verschillende fietsen met hulpmotor. In sportieve zin begon Marcels sportcarrière in de brommerraces. "Met de hele familie bezochten we de SOBW wedstrijden van mijn broer, zoals die in Brakel op de wielerbaan. Eind 1997, ik was toen 14 jaar, reed ik zelf mijn eerste rondjes in de automatenklasse en daarna volgde Sportklasse waar geschakeld moest worden. Toen ik op mijn achttiende ging werken in een motorzaak, werd het opnemen van vrije dagen lastig en dus het racen minder."

De racekriebels bleven. In 2006 resulteerde dat in het starten op de Suzuki in de SV Cup een standaard klasse. "Daarin heeft iedereen gelijke kansen. De charme is dat je zelf alles moet regelen. In het eerste jaar werd ik kampioen. Tussen 2007 en 2009 startte ik in de Superstock en Supersport 600 om te rijden voor de titels. Het laatste jaar regelde ik veel samen met mijn broer. We moesten wel, want vader was 'met pensioen'. Dan leer je de juiste mensen om je heen te verzamelen en zelf een team te runnen."

MotoGP sponsor
Acht jaar geleden kwam het idee om een winkel te beginnen. Ondernemerschap bood nieuwe kansen en uitdagingen. Marcel en Ilja weten maar al te goed dat motorsporten niet zonder sponsors kan. "Als racer ga je zelf op zoek naar ondersteuners en als ondernemer wordt je vaak gevraagd mee te doen. Sinds 2013 sponsoren wij het Belgische Marc VDS Racing Team, dat nu uitkomt in de MotoGP en Moto2. In aanvang was het een klein team. Wij bleven trouw en groeide mee. Hoe fantastisch is het dan dat de kuip van GP winnaar TT Assen 2016 Jack Miller met ons bedrijfslogo in beeld komt! Binnen het team zijn wij een klein duimpje als materiaalsponsor, maar de waardering is groot en samen bereiken we veel."

Op Assen rijden is de droom van iedere wegracer. Marcel deed dat al eens in 2011. Toen stond het ONK Supersport als bijprogramma op de kalender van de TT Assen. "Dat was al een hoogtepunt en komend weekeinde rij ik er weer. Nu in de Supersport 300 klasse, een hele lichte 35 PK motor bedoeld voor jong talent. Onze vriend Randy van Hees heeft zo'n motor. Ik heb een racelicentie en inschrijven met een geleende motor kon. Ilja gaat mee, net als ons maatje Paul Klop. Hij is werkzaam bij Hyperpro in Werkendam, racet zelf ook en vindt het leuk te sleutelen. Eigenlijk is het als grap begonnen. Ik ben benieuwd naar de reactie van de jonge rijders." Een ietwat ondeugende glimlach verschijnt op het gezicht van Marcel.

Vrouwen en motorrijden
Seizoenen racen kan niet meer. "We hebben nu een eigen zaak met verantwoordelijkheden, ook voor ons personeel", vertelt Ilja Pokorny, die even aanschuift. "Opa was Tsjechisch, maar ik ben geboren en getogen in Aalst en kom uit een motorfamilie. Toen ik klein was zat ik al in het zijspan van de Norton. Ik wilde per se een schakelbrommer en als bijbaantje ging ik werken in een Zaltbommelse motorzaak. Daar is de liefde voor Ducati ontstaan." Pa ging circuitdagen rijden en zij ook. Tijdens die dagen kwam ze Marcel tegen. "We hadden gemeenschappelijke vrienden. Ik ging Endurance rijden en Marcel keek toe. Niet lang, want al in het eerste rondje ben ik gecrasht. Gelukkig kwamen er nog veel meer wedstrijden. Ik reisde met vader heel Europa door om te racen in de Dutch Ducati Dealer Cup. Later maakte ik de overstap naar andere klasses, maar om een kampioenschap heb ik nooit gestreden. Vrouwen die motorrijden? Het komt steeds vaker voor, ook op het circuit en dat is leuk. Met die helm op zie je geen verschil. Iedereen moet gewoon dezelfde rondjes rijden. Wedstrijden racen doe ik bijna niet meer, op circuits rijden juist wel. Na een opleiding interieur styling en ruimtelijk ontwerp ben ik fotografie in Antwerpen gaan studeren. Verrassend genoeg kwam in 2015 het schrijversvak op mijn pad in combinatie met motorrijden. Voor het magazine Testmotor.nl reis ik overal naar toe om circuits te testen. Op de motor verken ik de banen en maak er een technisch omschrijving en gedetailleerd verslag van. Kicken hoor, want om ergens over te kunnen schrijven moet ik flink gas geven." Dat laatste lonkt en daarom gaat Ilja volgende maand samen met vriendin Jolanda van Westrenen de 501 van Assen rijden: een Endurance wedstrijd van 501 kilometer.

"Donderdag vertrekken we naar Assen. Vrijdag zijn de trainingen en zaterdag en zondag de races. Onze toekomstdoelen? De naamsbekendheid van de zaak vergroten, doorgroeien en meer motorische onderhoud verzorgen. Dat kan alleen door kwaliteit te leveren, de service hoog te houden en ons team versterken." Samen hebben Ilja en Marcel het plaatje rond; zij zijn de marketeers van motorrijden als Way of Life.

Meer berichten
 


Shopbox