Grote groene golf in Heerewaarden | Al het nieuws uit Maasdriel


<p>In hun Heerewaardense werf ontwierpen en bouwden Kees en Glenn Cornelissen het CO2-neutrale schip Green Wave voor stedelijk transport.</p>

In hun Heerewaardense werf ontwierpen en bouwden Kees en Glenn Cornelissen het CO2-neutrale schip Green Wave voor stedelijk transport.

(Foto: Loeki Bruinink)

Grote groene golf in Heerewaarden

Het innovatieve vrachtschip de Green Wave is oktober vorig jaar in de vaart genomen. Dat gebeurde in Heerewaarden bij Euroship Services, het jacht- en scheepsbouwbedrijf van Kees en Glenn Cornelissen. Op hun tekentafel werd het CO2-neutrale schip ontworpen. In hun werf werd het gebouwd. Tijdens de feestelijke lancering van de Green Wave noemde minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen het een klein schip dat grote golven maakt.

door Loeki Bruinink

Heerewaarden - De lancering van de Green Wave was zeker een feestje waard. Met dit innovatieve schip is weer een grote stap gemaakt in de verduurzaming van de binnenvaart. Vader en zoon Cornelissen blijven er echter nuchter onder. Zeker, ze vinden de Green Wave een mooi project, maar zo hebben ze er wel meer. Neem de vijftien elektrische rondvaartboten die ze voor een Amsterdamse reder produceerden. En hun CO2-neutrale blokhutboten. Met die populaire elektrische bootjes met zonnepanelen op het dak heeft al menig toerist de Maas en Biesbosch verkend. Nummer 19 en 20 zijn op dit moment in productie.

Het was de blokhutboot die als voorbeeld diende voor de Green Wave, vertellen Kees en Glenn. In twaalf weken ontwierpen en bouwden ze het innovatieve vrachtschip in opdracht van de Amsterdamse rederij Tesco, met Europese subsidie. Het schip moest voldoen aan de nieuwste milieunormen en naar de kleinste waterwegen in de binnenstad kunnen varen. Onder andere de Maritieme Academie Harlingen was als partner bij het project betrokken.

De Green Wave bewijst dat ook een vrachtschip elektrisch kan varen: schoon en stil. Al zijn de afmetingen van het schip nog bescheiden. Met 15 bij 4 meter is het met name geschikt voor de bevoorrading in binnensteden. De infrastructuur moet je daar dan wel op aanpassen, met de nodige laad- en losplaatsen. Op het dek kun je twintig ton goederen kwijt, wat gelijkstaat aan de inhoud van drie vrachtwagens. En de Green Wave vaart moeiteloos onder bruggetjes door en in ondiep water. ‘s Nachts laad je de batterij op, waarmee je een volle dag kunt varen. De huidige accu weegt 4000 kilo, maar dat kan nog worden aangepast.

Twee stugge schippers in spe van de Maritieme Academie Harlingen – de Friese broers Sietse en Hielke – mochten 20 oktober de openingshandeling verrichten. Zonder er veel woorden aan vuil te maken koppelden zij het schip los van de elektriciteitskabel, waarna de champagne ontkurkt kon worden. Na wat proefvaarten op de Maas zal het schip in de binnenstad van Gent worden ingezet.

De Green Wave dient als voorbeeld voor andere maritieme innovaties. Hoewel het nog jaren kan duren voordat de grote vrachtschepen op de Maas en Waal ook emissievrij varen. De ontwikkelingen gaan echter snel. En met vakmensen als Kees en Glenn aan het roer kun je - om met minister Cora van Nieuwenhuizen te spreken - nog grote groene golven verwachten.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden