Muziekdocent Gera van Dalen geniet van de reacties van kinderen. Ze hoopt dat muziek maken net zo normaal wordt als sporten.
Muziekdocent Gera van Dalen geniet van de reacties van kinderen. Ze hoopt dat muziek maken net zo normaal wordt als sporten. (Foto: Marielle Pelle)

‘Muziek moet net zo normaal zijn als sport’

Koningin Máxima ziet het liefst dat kinderen van alle basisscholen in Nederland muziekonderwijs krijgen. Want door samen muziek te maken leren kinderen naar elkaar te luisteren en samen te werken, is haar visie. We gingen op bezoek bij de Willem van Oranje School in Brakel. Daar loopt een nieuw project dat zorgt voor meer muziek in de klas.

door Marielle Pelle

Brakel - “Juf Gera, we hebben onze gitaar meegenomen”, roepen twee kinderen enthousiast als vakdocent muziek Gera van Dalen binnenstapt in groep 7. “Pak ze er snel bij, dan doen we eerst een liedje”, speelt ze snel in op het enthousiasme van de kinderen. De andere kinderen weten niet hoe snel ze hun schoolboeken op moeten ruimen en staan al naast hun stoel ongeduldig te wachten om te zingen en te bewegen op muziek. Ze pakt er zelf haar ukelele bij, wijst voor de twee leerlingen de akkoorden aan en de andere klasgenoten zingen vol enthousiasme: “Doeb, doeb, doebadiedee.” De energie spat uit de klas, na even bewegen en zingen is het nu tijd voor theorie.

“We moesten iets gaan doen om kinderen enthousiast te maken voor muziek. We zijn alle drie gek met kinderen en muziek”, vertelt Anja van Dinther. Samen met Carolina Mc Cormack en Gera van Dalen zijn ze muzikant bij de fanfare OBK. Dat bracht hun samen, maar daar staat dit project los van. Ze bedachten zelf vanuit hun eigen visie een muziektraject voor basisscholen. Onder de naam Moved by Music zijn ze een pilot begonnen op de basisschool. Een project wat in alle schoolklassen wordt aangeboden, maar een leerlijn heeft, die begint met kleutermuziek en eindigt in groep 8 met een eigen schoolorkest. “De reacties van leerlingen, maar ook van leerkrachten van andere scholen zijn waanzinnig”, Van Dinther lacht. “We zijn aan iets kleins begonnen, maar het is net een virus!”

“Muziek moet in jouw leven zijn, wil je er iets mee doen”, zeggen ze met overtuiging. “Sporten is normaal, iedereen wordt enthousiast gemaakt voor sport, maar muziek maken is weggestopt. Als we mee kunnen geven dat muziek net zo normaal is als sport, hebben we al een doel bereikt”, aldus Van Dinther. “Het is niet alleen muziek maken, maar ook de emotionele beleving. Kinderen moeten emotioneel geprikkeld worden. Dit doe je door kunstzinnige vorming. Dit kan tekenen, zingen of muziek maken zijn”, vult Mc Cormack aan. “Het is prachtig dat de kinderen gaan ontdekken wat hun talent is”, zegt Van Dalen enthousiast. Van Dinther is zelf moeder van schoolgaande kinderen en staat zo dicht bij de belevingswereld. “Overal worden rots & water of ander soort trainingen aangeboden, want kinderen durven niet meer op een podium te staan en hebben moeite met uiten van gevoel. Samen muziek maken en zelf zingen werkt aan de sociale en emotionele ontwikkeling.” Mc Cormack knikt: “We zien het iets los maken in kinderen. Kijk naar muziekscholen, 80 procent van de leerlingen die slagwerk spelen, hebben een vorm van ADHD of ander persoonlijk gedrag wat hun belemmerd op school. In muziek kun je emotie en creativiteit kwijt!”

“Ik ben dol enthousiast”, zegt Trijnie van Dijk, directeur van de basisschool. “In ons beleidsplan staat hoofd, hart en handen, dit past perfect. Als deze pilot gaat lopen, wordt het een succes op alle scholen, want deze vakdocenten hebben kennis en ervaring.” Arinda de Bruijn, leerkracht in de bovenbouw knikt: “Muziek was soms echt het ondergeschoven kindje op school, we deden echt wel ons best met triangels, maar muziek op dit niveau kunnen wij niet. De samenwerking vind ik zo gaaf, als leerkrachten kunnen we hiervan leren. Nu ik zelf er niet bij ben in de klas denk ik al: jammer! Want het is zo leuk! Had ik dit vroeger maar gehad op de basisschool.”

Van Dalen is met haar studie voor vakdocent muziek erg betrokken. “Muziek is niet meer welkom op school. Het is geen basisvak meer.” Maar als ze verteld over deze muzieklessen dan straalt als ze. “De reactie van de kinderen is zo leuk. De één is enthousiast, het andere kind afwachtend, de ander stapt naar voren, het volgende kind vindt het spannend. Maar ze komen allemaal los.” Waarop ze met stralende ogen zegt: “Hier haal ik zoveel energie uit! Ik hoop dat muziek net zo normaal wordt als sporten. En dat kinderen weten: ik leer de tafel van acht en ik leer een toonladder. Niet ieder kind is muzikaal, maar ook niet elk kind kan rekenen en lezen. Muziek geeft dynamiek in de klas en daarin mag iedereen ontdekken dat iedereen ergens goed in is.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden