<p>&nbsp;Leden van muziekvereniging OBK halen al meer dan 75 jaar het oud papier op.</p>

 Leden van muziekvereniging OBK halen al meer dan 75 jaar het oud papier op.

(Foto: Marielle Pelle)

Oud papier, zit er nog muziek in?

Al generaties lang halen (muziek)verenigingen het oud papier op in de dorpskernen. Avri is al jaren bezig om deze werkzaamheden aan te passen, te meer omdat de chauffeurs van Avri nog maar beperkt in de avonduren mogen werken. Voor de verenigingen is de vergoeding die ze krijgen voor het ophalen een belangrijke, zo niet dé belangrijkste, bron van inkomsten. Hiermee stoppen kan zomaar het einde van de vereniging betekenen.

door Marielle Pelle

Bommelerwaard - “Oud papier is onze levensader. Ik durf te stellen dat we zonder oud papier geen lang leven hebben”, zegt Martijn van Wijk van Fanfare Prins Hendrik uit Aalst. Deze zelfde woorden spreekt ook Herman van Veen van Fanfare OBK in Brakel. Remco de Haan van muziekvereniging DES uit Hedel zegt duidelijk: “Oud papier is 30 procent van onze begroting. Als dit wegvalt zijn we binnen vijf jaar failliet.” Alle drie leggen ze uit dat een muziekvereniging een kapitaalvereniging is, door alle kostbare instrumenten redden ze het niet met alleen contributie. “Het is een dure hobby, maar juist door de vergoeding voor het ophalen van het oud papier kunnen we de drempel laag houden.”

“We halen al 75 jaar oud papier op in Brakel”, vertelt Van Veen. De Haan vult aan: “Ooit gingen we nog met een platte kar door het dorp, door de jaren heen is dit veranderd. Oud papier zijn onze hoofdinkomsten, en het geeft ons wel het gevoel dat we er iets voor doen. En dat willen we graag! We willen onze hand niet ophouden voor subsidie.”

Bij fanfare Prins Hendrik stellen ze de vraag, die veel burgers in de Bommelerwaard zich afvragen: “Waarom moet het stelsel, dat al tientallen jaren bestaat, nu herzien worden?”

Algemeen directeur Walter Brouwer geeft een duidelijk statement: “Het is niet zo dat we stoppen met papier rijden, maar de afgelopen jaren is de situatie scheefgegroeid. We zijn met 89 verenigingen. Er zijn verenigingen die veel inzet geven, maar er zijn ook verenigingen die niets of heel weinig doen, omdat ze geen vrijwilligers kunnen leveren, maar ze ontvangen wel dezelfde financiële beloning. Ook is de papierprijs zo dusdanig laag, dat de vergoeding die wij geven hoger is dan wat het oplevert. Maar we hebben besloten de verenigingen niet mee te laten dalen met de prijs. Nu willen we breder kijken, zodat de vergoeding die ze ontvangen ook evenredig verdeeld is naar de vrijwilligerstijd die eraan gegeven wordt.”

Daarnaast geeft Joost Reus, voorzitter dagelijks en algemeen bestuur van Avri, aan: “Oud papier ophalen is voor verenigingen een jarenlange traditie. We beseffen dat dit belangrijk is, maar we hebben ook te maken met een arbeidstijdenwet. Onze chauffeurs rijden overdag en dit kan niet in de avonduren en in de weekenden, terwijl dit de tijden zijn dat vrijwilligers van de verenigingen beschikbaar zijn.”

“Dit onderwerp staat in de 28 jaar dat ik bij DES zit, al 28 jaar op de agenda”, zegt De Haan kritisch. “Elke keer komt men met alternatieven, maar als ik eerlijk ben weet ik nu nog niet waar we aan toe zijn.” Dit gevoel deelt ook Van Veen: “Ik hoop dat ze nu eindelijk met de vuist op tafel slaan en dat er duidelijkheid komt, dan weten we waar we aan toe zijn.” Van Wijk laat zich hier kritisch over uit: “Als er gesprekken zijn met Avri, krijg ik altijd het gevoel dat de plannen niet goed uitgewerkt zijn.” Van Wijk: “Vorig jaar werden we uitgenodigd voor een bijeenkomst in Tiel. We mochten meedenken, er werd geluisterd, dat gaf vertrouwen. Het definitieve besluit werd een jaar uitgesteld en die tijd zou benut worden om beleid te maken. Nu zijn we weer een jaar verder”, Van Wijk zucht, “en zitten we weer in diezelfde discussie.”

Ze vertellen over de alternatieven die zijn gepresenteerd, bijvoorbeeld om te gaan helpen op de milieustraat. Van Wijk vraagt zich kritisch af: “Is dit een passend alternatief?” De Haan vertelt verslagen: “We waren in Hedel direct enthousiast om ons in te zetten om zwerfvuil op te halen, maar inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en krijgen we de reactie dat de gemeente Maasdriel hiervoor geen contract heeft met Avri, dus dat dit alternatief niet mogelijk is.” Hij zucht en zegt: “We weten niet waar we aan toe zijn. We durven geen begroting te maken, want als Avri een besluit neemt is alles ineens anders. We willen in goed overleg een plan voor de toekomst, met zelfredzaamheid voor ons als vereniging, maar ook waar wetgeving en veiligheid in is opgenomen.”

Reus vertelt over de alternatieven. “Na het groot overleg in Tiel vorig jaar, zijn we gaan kijken welke alternatieven haalbaar zijn, daar zijn uiteindelijk twee opties uitgekomen. Dit zijn een mobiele milieustraat bemannen in kernen waar geen milieustraat is en het schoonhouden van de omgeving rondom een ondergrondse container. We hebben steeds gekeken wat uitvoerbaar is, want we hebben te maken met verschillende gemeenten.”

Reus benoemt een ander kwetsbaar punt: “Deze discussie is in elk gemeente anders. In Zaltbommel wordt het belang van de vereniging gezien, in andere gemeentes zien ze het als verkapte subsidie, dus het duurt lang om hier één duidelijke lijn in te krijgen. We moeten daarom de optie gaan bekijken dat elke gemeente het zelf gaat dragen, want zonder papier ophalen is de aanslag ‘Afvalstoffenheffing’ een stuk voordeliger.”

Kort legt hij uit dat er onlangs door alle gemeenten besloten is om de contracten allemaal te verlengen tot eind 2021. Directeur Brouwer noemt met lof de inzet van de verenigingen. “Ik ben trots op de manier hoe dit besluit tot stand is gekomen. Er zijn harde noten gekraakt en het duurde lang. Het gros van de 89 verenigingen laat merken actief en kritisch mee te willen denken. Een aantal hebben zich al aangemeld om deel te nemen aan de werkgroepen om tot alternatieve werkzaamheden te komen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden